Przykładowe tematy zajęć prowadzonych w CEŚ:

Szkoła podstawowa

Klasy I-III
Zajęcia terenowe/laboratoryjne

L.p. Temat zajęć Opis
1. Przyszła do nas Pani Wiosna. Zakres wiadomości: zmiany zachodzace w przyrodzie, w zależności od pór roku. Obserwacje w terenie oraz mikroskopowe materiałów zebranych podczas wycieczki.
2. Na jesieni świat się czerwieni.
3. Dlaczego rośliny kwitną? Zakres wiadomości: uczniowie poznają gatunki wiosennych, dziko rosnących kwiatów, budowę morfologiczną, dokonują obserwacji mikroskopowych poszczególnych elementów budowy kwiatów różnych gtunków roślin.
4. Rozpoznawanie pospolitych gatunków drzew. Zakres wiadomości: budowa morfologiczna drzew, liści. Rozpoznawanie wybranych gatunków drzew w oparciu o cechy morfologiczne. Mikroskopowanie.
5. Segregacja odpadów. Zakres wiadomości: znaczenie procesu segregacji odpadów, segregacja odpadów w praktyce.
 

Szkoła podstawowa

Klasy IV – VIII

Zajęcia terenwe/laboratoryjne

6. Dlaczego rośliny są zielone? Dziękujemy roślinom za tlen. Zakres wiadomości: blok dotyczący procesu fotosyntezy. Uczniowie samodzielnie przeprowadzają doświadczenia związane z przebiegiem procesu fotosyntezy; wydzielanie tlenu przez rośliny wodne, wykrywanie związków organicznych, izolacja i rozdział barwników fotosyntetycznych.
7. Budowa warstwowa lasu. Obserwacja warstwowej budowy lasu, omówienie warunków (światło, temperatura, wilgotność) w poszczególnych warstwach, rozpoznawanie roślin charakterystycznych dla poszczególnych warstw, zbiór materiału roślinnego (gałązek drzew i krzewów, liści,  całych roślin zielnych, fragmentów ściółki leśnej) do obserwacji z wykorzystaniem przyrządów optycznych; lup, mikroskopów stereoskopowych.
8. Rośliny wodne. Zakres wiadomości: strefy roślinności wodnej na przykładzie stawów parkowych, obserwacja roślin w naturalnym środowisku, rozpoznawanie roślin charakterystycznych dla poszczególnych stref oraz cech przystosowawczych do życia w odpowiedniej strefie, zbiór materiału roślinnego (trzcina pospolita, pałka wodna, rzęsa wodna, rogatek zwyczajny). Obserwacje mikroskopowe.
9. Szumi, szumi woda. Uczniowie samodzielnie wykonują eksperymenty dotyczące fizycznych i chemicznych właściwości wody.
10. Wykrywanie związków organicznych w materiale roślinnym i pochodzenia zwierzęcego. Uczniowie samodzielnie przeprowadzają reakcje charakterystyczne na wykrywanie skrobi, cukrów redukujących, białek, tłuszczów w materiale roślinnym i produktach żywnościowych pochodzenia zwierzęcego.
11. Warsztaty mikroskopowe. Zakres wiadomości: wykorzystanie różnych typów mikroskopów do obrazowania.
12. Rośliny egzotyczne Zajęcia na ścieżce dydaktycznej „Rośliny egzotyczne”. Uczniowie poznają biologię i ekologię gatunków drzew egzotycznych: platan klonolistny, metasekwoja chińska, miłorząb dwuklapowy, tulipanowiec amerykański, cypryśnik błotny, choina kanadyjska, magnolia pośrednia.
 

Szkoły ponadpodstawowe

Zajęcia laboratoryjne

13. Własności osmotyczne komórek roślinnych. Zakres treści: potencjał osmotyczny roztworu, roztwór: izotoniczny, hipertoniczny, hipotoniczny. Plazmoliza – definicja, warunki występowania, rodzaje: kątowa, graniczna, wklęsła, wypukła, kapturowa. Deplazmoliza. Uczniowie samodzielnie przygotowują preparaty mikroskopowe ze skórki cebuli i obserwują zjawisko plazmolizy i jej rodzaje.
14. Wykrywanie związków organicznych w materiale roślinnym i pochodzenia zwierzęcego. Uczniowie samodzielnie przeprowadzają reakcje charakterystyczne na wykrywanie skrobi, cukrów redukujących, białek, tłuszczów w materiale roślinnym i produktach żywnościowych pochodzenia zwierzęcego.
15. Wykrywanie aktywności wybranych enzymów. Uczniowie samodzielnie wykonują doświadczenia, których celem jest wykrywanie aktywności amylazy, katalazy i inwertazy w materiale roślinnym
16. Warsztaty mikroskopowe. Zajęcia laboratoryjne. Wykorzystanie różnych rodzajów mikroskopów (stereoskopowy, optyczny, skaningowy mikroskop elektronowy) w obserwacjach biologicznych.

°  Większość proponowanych zajęć dla uczniów szkół podstawowych może być realizowana
w każdej grupie wiekowej. Dostosowujemy poziom przekazywanych treści do wieku uczestników. Istnieje możliwość uzgodnienia tematu i przygotowania zajęć na indywidualne zamówienie nauczyciela.