Przykładowe tematy zajęć prowadzonych w CEŚ:
Szkoła podstawowa Klasy I-III |
||
L.p. | Temat zajęć | Opis |
1. | Przyszła do nas Pani Wiosna. | Zakres wiadomości: zmiany zachodzace w przyrodzie, w zależności od pór roku. Obserwacje w terenie oraz mikroskopowe materiałów zebranych podczas wycieczki. |
2. | Na jesieni świat się czerwieni. | |
3. | Dlaczego rośliny kwitną? | Zakres wiadomości: uczniowie poznają gatunki wiosennych, dziko rosnących kwiatów, budowę morfologiczną, dokonują obserwacji mikroskopowych poszczególnych elementów budowy kwiatów różnych gtunków roślin. |
4. | Rozpoznawanie pospolitych gatunków drzew. | Zakres wiadomości: budowa morfologiczna drzew, liści. Rozpoznawanie wybranych gatunków drzew w oparciu o cechy morfologiczne. Mikroskopowanie. |
5. | Segregacja odpadów. | Zakres wiadomości: znaczenie procesu segregacji odpadów, segregacja odpadów w praktyce. |
Szkoła podstawowa Klasy IV – VIII Zajęcia terenwe/laboratoryjne |
||
6. | Dlaczego rośliny są zielone? Dziękujemy roślinom za tlen. | Zakres wiadomości: blok dotyczący procesu fotosyntezy. Uczniowie samodzielnie przeprowadzają doświadczenia związane z przebiegiem procesu fotosyntezy; wydzielanie tlenu przez rośliny wodne, wykrywanie związków organicznych, izolacja i rozdział barwników fotosyntetycznych. |
7. | Budowa warstwowa lasu. | Obserwacja warstwowej budowy lasu, omówienie warunków (światło, temperatura, wilgotność) w poszczególnych warstwach, rozpoznawanie roślin charakterystycznych dla poszczególnych warstw, zbiór materiału roślinnego (gałązek drzew i krzewów, liści, całych roślin zielnych, fragmentów ściółki leśnej) do obserwacji z wykorzystaniem przyrządów optycznych; lup, mikroskopów stereoskopowych. |
8. | Rośliny wodne. | Zakres wiadomości: strefy roślinności wodnej na przykładzie stawów parkowych, obserwacja roślin w naturalnym środowisku, rozpoznawanie roślin charakterystycznych dla poszczególnych stref oraz cech przystosowawczych do życia w odpowiedniej strefie, zbiór materiału roślinnego (trzcina pospolita, pałka wodna, rzęsa wodna, rogatek zwyczajny). Obserwacje mikroskopowe. |
9. | Szumi, szumi woda. | Uczniowie samodzielnie wykonują eksperymenty dotyczące fizycznych i chemicznych właściwości wody. |
10. | Wykrywanie związków organicznych w materiale roślinnym i pochodzenia zwierzęcego. | Uczniowie samodzielnie przeprowadzają reakcje charakterystyczne na wykrywanie skrobi, cukrów redukujących, białek, tłuszczów w materiale roślinnym i produktach żywnościowych pochodzenia zwierzęcego. |
11. | Warsztaty mikroskopowe. | Zakres wiadomości: wykorzystanie różnych typów mikroskopów do obrazowania. |
12. | Rośliny egzotyczne | Zajęcia na ścieżce dydaktycznej „Rośliny egzotyczne”. Uczniowie poznają biologię i ekologię gatunków drzew egzotycznych: platan klonolistny, metasekwoja chińska, miłorząb dwuklapowy, tulipanowiec amerykański, cypryśnik błotny, choina kanadyjska, magnolia pośrednia. |
Szkoły ponadpodstawowe Zajęcia laboratoryjne |
||
13. | Własności osmotyczne komórek roślinnych. | Zakres treści: potencjał osmotyczny roztworu, roztwór: izotoniczny, hipertoniczny, hipotoniczny. Plazmoliza – definicja, warunki występowania, rodzaje: kątowa, graniczna, wklęsła, wypukła, kapturowa. Deplazmoliza. Uczniowie samodzielnie przygotowują preparaty mikroskopowe ze skórki cebuli i obserwują zjawisko plazmolizy i jej rodzaje. |
14. | Wykrywanie związków organicznych w materiale roślinnym i pochodzenia zwierzęcego. | Uczniowie samodzielnie przeprowadzają reakcje charakterystyczne na wykrywanie skrobi, cukrów redukujących, białek, tłuszczów w materiale roślinnym i produktach żywnościowych pochodzenia zwierzęcego. |
15. | Wykrywanie aktywności wybranych enzymów. | Uczniowie samodzielnie wykonują doświadczenia, których celem jest wykrywanie aktywności amylazy, katalazy i inwertazy w materiale roślinnym |
16. | Warsztaty mikroskopowe. | Zajęcia laboratoryjne. Wykorzystanie różnych rodzajów mikroskopów (stereoskopowy, optyczny, skaningowy mikroskop elektronowy) w obserwacjach biologicznych. |
° Większość proponowanych zajęć dla uczniów szkół podstawowych może być realizowana
w każdej grupie wiekowej. Dostosowujemy poziom przekazywanych treści do wieku uczestników. Istnieje możliwość uzgodnienia tematu i przygotowania zajęć na indywidualne zamówienie nauczyciela.