W prowadzonej działalności dydaktycznej pracownicy CEŚ wykorzystują metody aktywizujące, oparte na bezpośrednim kontakcie z naturą i samodzielnym wykonywaniu przez uczniów eksperymentów. Taki sposób pracy uczestników jest najskuteczniejszym bodźcem edukacyjnym.

 

Uczniowie biorący udział w zajęciach samodzielnie zdobywają wiedzę poprzez:

  • zajęcia terenowe – uzyskują informacje w wyniku bezpośredniego kontaktu z otoczeniem (park, stawy), wielozmysłowo, bazując na wnikliwej obserwacji zjawisk, zbiorze materiałów do badań i pomiarach. Poznają nowe gatunki roślin lub utrwalają wiedzę na temat gatunków doskonale im znanych, drzew, krzewów i roślin zielnych. Na terenie parku istnieje ścieżka dydaktyczna pt.; ”Rośliny egzotyczne”. Kontakt
    z przyrodą wykształca w uczestnikach pozytywne emocje, uczy aktywności. Uczniowie łączą naukę z zabawą i wypoczynkiem na łonie natury.

 

  • zajęcia laboratoryjne – uczniowie samodzielnie przeprowadzają eksperymenty biologiczne, chemiczne i fizyczne. Rozwijają swoje umiejętności manualne, poznawcze oraz wrażliwość naukową. Uczestnicy poznają miedzy innymi:
    • sprzęt laboratoryjny oraz różne rodzaje szkła laboratoryjnego, wykorzystywanego do wykonywania doświadczeń
    • metody izolacji składników komórek roślinnych np. barwników roślinnych, kwasu deoksyrybonukleinowego itp.
    • metody rozdziału wieloskładnikowych mieszanin np. chromatografii bibułowej, cienkowarstwowej, rozdział barwników metodą Krausego
    • metody badań właściwości fizycznych i chemicznych wody
    • zasady preparatyki materiału biologicznego
    • zapoznają się z technikami mikroskopowania i prawidłowego użytkowania różnego typu mikroskopów optycznych oraz skaningowego mikroskopu elektronowego
    • techniki prowadzenia dokumentacji badawczej: cel eksperymentu, dokładny przebieg, uzyskany wynik, prawidłowe wnioskowanie
    • uczniowie wykorzystują Karty Pracy jako formę dokumentacji przeprowadzonych obserwacji i eksperymentów
1
3
Zajęcia mikroskopowe
  • warsztaty eko-artystyczne – uczniowie wykorzystują różne materiały do nauki przyrody poprzez działania twórcze. Zdobywają i utrwalają wiedzę z przyrody i ekologii poprzez ekspresję manualną. Aktywnie uczestniczą w całym procesie twórczym, ucząc się poprzez odkrywanie, przeżywanie, działania praktyczne i poznawcze. Dodatkowo, w trakcie warsztatów włączane są zagadnienia z matematyki (kształty, bryły, linie, proporcje) oraz języka polskiego (werbalny opis zjawisk plastycznych w zakresie określeń barwy, kształtu). Warsztaty eko-artystyczne to połączenie trzech form działalności: nauki, zabawy i pracy. Uczestnicy po wykonaniu prac zabierają je do domu.

Zwieńczeniem wysiłku umysłowego i twórczego jest z reguły wspólne biesiadowanie uczestników, gry i zabawy przy ognisku lub grillu.   

Wspólne biesiadowanie przy ognisku